Newsflash
Mobiliteit en immigratie

De Detacheringsrichtlijn (1996) werd versterkt door een nieuwe richtlijn ter preventie van sociale dumping, ter bescherming van de rechten van gedetacheerde werknemers en ter verzekering van eerlijke concurrentie tussen dienstverrichters in Europa.De Handhavingsrichtlijn moet worden omgezet in nationaal recht tegen 18 juni 2016. Hieronder geven we een overzicht van de voornaamste punten.

Om een echte detachering te kunnen identificeren voorziet de Handhavingsrichtlijn een aantal indicatieve factoren, niettemin blijft de feitelijke situatie nog steeds belangrijk:

  • Om te bepalen of een onderneming daadwerkelijk substantià«le activiteiten uitvoert in de oorspronkelijke lidstaat van vestiging kunnen de plaats waar de onderneming haar maatschappelijke zetel heeft, de plaats waar de gedetacheerde werknemers worden aangeworven en van waaruit zij worden gedetacheerd, het recht dat van toepassing is op de contracten, de plaats waar de onderneming haar belangrijkste ondernemingsactiviteiten uitvoert, de in de oorspronkelijke lidstaat van vestiging gerealiseerde omzet enz. in aanmerking worden genomen;
  • Om te bepalen of een gedetacheerde werknemer tijdelijk werkt in een andere lidstaat dan deze waar hij/zij gewoonlijk werkt kunnen de volgende elementen in aanmerking worden genomen: het werk wordt voor een bepaalde periode uitgevoerd, het vervoer, kost en inwoon of accommodatie worden voorzien of terugbetaald, de aard van de activiteiten, enz.

De toegang tot informatie omtrent de arbeidsvoorwaarden (zoals minimumlonen enz.) in de lidstaten moet worden verbeterd.

Verbeterde samenwerking tussen de voor detachering bevoegde nationale autoriteiten: op dringende verzoeken zullen lidstaten binnen de twee werkdagen moeten antwoorden, alle andere verzoeken moeten binnen de 25 werkdagen worden behandeld.

Voor het toezicht op de naleving kunnen lidstaten detacherende ondernemingen verplichten om een voorafgaandelijke verklaring te doen, een contactpersoon aan te wijzen en alle relevante documenten (zoals loonbrieven, werkroosters, enz.) beschikbaar te houden of er kopieà«n van te bewaren.

Gedetacheerde werknemers moet een effectief (juridisch of administratief) mechanisme worden aangeboden om klacht in te dienen.

Bijkomende maatregelen rond aansprakelijkheid voor onderaannemers kunnen worden genomen om fraude of misbruik tegen te gaan.

Sancties en boetes opgelegd aan dienstverrichters moeten worden gehandhaafd.

 

> Actiepunt

De richtlijn moet nog worden omgezet in nationaal recht maar het is duidelijk dat de impact redelijk groot zal zijn.
Wordt vervolgd...