Newsflash
Pensioenen

Vrijdag 30 november werd de ontwerpwet ter implementatie van de IORP II Richtlijn en tot wijziging van de IBP-Wet van 27 oktober 2006 (eindelijk) neergelegd in het Parlement. Als alles goed gaat, zal de Wet nog voor het jaareinde gestemd worden, en in werking treden op 13 januari 2019. Op die manier wordt de deadline voor de omzetting van de IORP II Richtlijn in Belgisch recht op de valreep gehaald.

Het wetsontwerp dat op 30 november jl. werd ingediend in de Kamer heeft tot doel om de IORP II Richtlijn om te zetten in Belgisch recht. Het wijzigt een heel aantal bepalingen van de huidige IBP Wet van 27 oktober 2006, zodat we gerust van de IBP II-Wet zullen kunnen spreken.

De belangrijkste wijzigingen situeren zich op het vlak van:

  • Gensorverschrijdende activiteiten

De ontwerp IBP-Wet omvat een procedure voor grensoverschrijdende overdrachten, en nuanceert lichtjes het vereiste van “fully funded at all times” dat van toepassing is op Pan-Europese pensioenfondsen;

  • De governance van IBP’s

De ontwerp IBP-Wet besteedt uitgebreid aandacht aan het risicobeheersysteem en verplicht IBP’s om regelmatig een eigen-risico beoordeling te doen.  Daarenboven zullen IBP’s voortaan in de regel vier sleutelfuncties moeten hebben: een risicobeheerfunctie, een actuariële functie (tenzij wanneer de IBP enkel zuivere DC regelingen beheert), een compliance functie en een interne audit functie. Tot slot zal elke IBP naast bestaande beleidslijnen (zoals bv in verband met uitbesteding, continuïteit, ...) ook een beloningsbeleid moeten opstellen.

  • De informatievereisten

Zoals vereist door de IORP II Richtlijn, legt de ontwerp IBP-Wet een heleboel informatievereisten op.  Elke IBP zal haar huidig informatie en communicatiebeleid in het licht van deze nieuwe vereisten moeten analyseren, en waar nodig aanpassen. De pensioenfiche zal in de toekomst “pensioenoverzicht” heten, en moet ook op een aantal punten aangepast worden.

Gelukkig voor de IBP’s voorziet het wetsontwerp in overgangsmaatregelen:

  • De nieuwe risicobeheerfunctie moet uiterlijk op 31 december 2019 benoemd zijn;
  • De compliance officer, actuaris en interne auditor die op 13 januari 2019 in functie zijn, mogen in functie blijven tot het einde van hun mandaat, doch uiterlijk tot 31 december 2020. Na die datum moeten zij herbenoemd worden of moet er een nieuwe verantwoordelijke voor deze sleutelfuncties aangeduid worden volgens de nieuwe procedure bepaald in het wetsontwerp.
  • Alle documenten moeten aangepast of opgesteld worden tegen 31 december 2020.

> Actiepunt

De nieuwe IBP-Wet komt eraan. Hoog tijd voor de IBP’s om met de nodige voorbereidingen te starten.